۱۳۹۱/۱۱/۲

به نظر شما چه چیزی عوام را به میدان اعدام می کشاند؟

به نظر شما چه چیزی عوام را به میدان اعدام می کشاند؟ سنگدلی؟ اشتباه می‌کنید، مردم سنگدل نیستند و اگر زورشان می‌رسید این بدبختی را که روی سکوی اعدام احاطه‌اش کرده‌اند از چنگال عدالت بیرون می‌کشیدند. اینان اگر به میدان اعدام می‌روند برای آن است که وقتی به محله‌یشان برمی‌گردند مطلبی برای تعریف کردن داشته باشند، حالا صحنه‌ی اعدام باشد یا هر اتفاق دیگری فرق نمی‌کند، فقط می‌خواهند دارای نقشی باشند، همسایه‌ها را دور خود جمع کنند و آنها به حرفهایشان گوش بدهند. کافی است در خیابان جشن و سرور به‌پا شود، خواهید دید میدان اعدام خالی می‌شود. مردم تشنه‌ی نمایش‌اند و اگر نمایش جالب باشد همانقدر لذت می‌برند که برگردند و آن را برای دیگران تعریف کنند. مردم اگر خشمگین شوند ترسناک‌اند. اما خشمشان دیرپا نیست. بدبختی‌هایی که متحمل شده‌اند آنها را دلرحم کرده است؛ آنها چشم از صحنه‌ی فجیعی که به تماشایش رفته‌اند برمی‌گردانند. دل می‌سوزانند و با چشم گریان برمی‌گردند.

ژاک قضا و قدری و اربابش، دنی دیدرو، برگردان مینو مشیری، فرهنگ نشرنو، 1390، چاپ سوم

۸ نظر:

salimi گفت...

به نکته خوبی اشاره کرده اید. فکر می کنم شاید اثریت زیادی آنگونه باشند. یعنی دنبال نوعی سرگرمی و دوری از روزمرگی باشند. اما در میان آن تماشاگران عده ای هم هستند که نقششان به راحتی می تواند با شخص معدوم عوض شود. حالا آنها که اعدام شدند دچار نوعی بدشانسی شده اند که قوه قضائیه نیاز به قربانی داشت. همان تماشاگر هم ممکن است در کوچه بعدی با یکی دعوایش شود و اتفاقا مشتی یا چاقویی به طرف بزند و او را بکشد و مدتی بعد بالای دار برود.

ناشناس گفت...

بسيار موافقم. مردم احتياج دارند جايي جمع بشوند. صرفا حضور در كنار هم چيزيه كه كمتر فرصتش پيش مياد و اين قضيه در انحصار صاحبان قدرت قرار گرفته است.

Unknown گفت...

موافق نیستم. ولی حال توضیح دادن نظرم رو هم ندارم.
:-)

هموطنه داریم؟ گفت...

بی خیال بابا.مردم ایران کثیف تر و گاگول تر از این حرفها هستند.الکی خودمون رو بزرگ نمایی نکنیم و صفت های خوشگل دلخوشکنک به خودمون نچسبونیم. بهتره از خودمون انتقاد کنیم و باور کنیم چقدر ملت عقب مونده و پستی هستیم و اونوقت تلاش کنیم برای بهتر شدن.

ناشناس گفت...

حسن - تهران
بعد از مدتها ديدم که به اين موضوع از زاويه ديگري نگاه شده که به نظر من بسيار هم درست است. همينطور بايد بگويم که يکي از دلايل حضور پررنگ‌تر در مراسم عزاداري هم ميل عمومي جامعه به حضور در کارناوال (برنامه‌اي خياباني همراه با موزيک) است که عملا محتواي عزاداري را هم تغيير داده است. وقتي چيزي که بديهي و لازم است از مردم دريغ شود، آنها اين ميل و عطش را از طريق ديگر ارضاء خواهند کرد.

ناشناس گفت...

با سلام. کاملاً درست هست. فکر کنم شاملو گفته بود: وقتی چه چه بلبل نیست «قارقار» کلاغ به گوش دلنواز می آید! در کشورهای اروپایی دهه ها پیش همچین موضوعاتی بود و مردم هم به تماشای آن میرفتند. علاوه بر مسائلی همانند کنجکاوی انسان و غیره عدم سالنهای کنسرت و مراکز تفریحی متعدد و حتی کانالهای تلویزیونی که مردم بتوانند وقت خود را با آن پر کنند میتواند دلیل شرکت خیلی از این «تماشاگران مرگ» باشد. نکته دیگر اینکه تماشاگر این نوع فاجعه ها بودن به معنای تایید آن نیست (با اینکه مقایسه تا حدودی نادقیق هست اما میتوان گفت که نگاه کردن به فیلم زورگیری نمیتواند به معنای طرفداری از زورگیری باشد). انسان را نباید دست کم گرفت. جای تاسف هست که یک عده ای مثل همیشه از این موضوع و موضوعاتی شبیه این «سوء» استفاده میکنند برای کوبیدن «ایرانیان» و غیره. کشور اکنون هشتاد میلیونی ایران بسیار گوناگون و دسته بندی شده است و شرکت یک عده چند هزار یا چند ده هزار نفری چه در نمازهای فرمایشی جمعه و یا نمایشهایی چنین وحشتناک «اعدام یک یا چند انسان» به معنای این نیست که «همه» ایرانیان ضد انسان و آدمکش و قاتل و غیره هستند. مشکل جای دیگری هست که با اطمینان صد در صد میتوان گفت به مرور زمان حل خواهد شد. کشور ایران با همه مشکلات و نکات منفی که دارد در بین کشورهای منطقه حداقل از نظر حرکتهای سیاسی و اعتراضی و غیره اول بوده و همیشه جلودار. هیچ کشوری در منطقه در این حداقل صد سال اخیر به اندازه ایران حرکتهای ضد دیکتاتوری نداشته و هیج کشوری در منطقه به اندازه ایرانیان شجاع چه زن و چه مرد، کشته و زندانی سیاسی نداشته. بدبختی اینجاست که درک صحیحی از مفاهیمی همانند دمکراسی و غیره نداریم که آنهم به مرور زمان حاصل خواهد شد. راه دیگری وجود ندارد. با پوزش از کامنت طولانی. شاد باشید. صادق ج.

ناشناس گفت...

تلاش شما برای پاک کردن ایرادات و اشکالات فراوانی که ما داریم( منظور مردم ایران) قابل ستایش است. اما در نظر داشته باشید که نتیجه ی پذیرش تحلیل شما آن است که مردم به قدری دور از تعقل، تفکر و فهم هستند که صرفا برای این که حرفی برای تعریف کردن داشته باشند در چنین نمایش دلخراشی شرکت می کنند. اگر این گونه باشد که به نظرم هست، نباید هیچ امیدی به جماعتی این اندازه دور از تفکر و ساده لوح بست.

ناشناس گفت...

دوست دارید داستان کوتاهتان را چاپ کنید ؟
مشاوره و چاپ هر گونه کتاب
تخفیف نوروزی تا 20 اسقند را از دست ندهید

www.ketabchap.ir

09125364042
02177941039