۱۳۸۶/۸/۲۵

رای سازمان ملل به تعلیق حکم اعدام در جهان

من فکر می کنم که رسیدن نوع انسان به چنین مرحله ای که در آن نمایندگانی از تمامی کشورها بر سر موضوعی مثل حذف مجازات اعدام بحث می کنند و نهایتا اکثریت به حذف چنین مجازاتی رای می دهند، ولو اینکه این توافق الزام آور نباشد، نقطه ای درخشان در تاریخ تمدن بشری ست؛ به نظرم یکی از پرافتخارترین دستاوردهای بشری همین است.
خلاصه ی متن خبر بی بی سی چنین است:
"کمیته ای در سازمان ملل با هدف امحاء نهایی حکم اعدام در سراسر جهان، رای به تعلیق مجازات اعدام در جهان داده است.

این رای که بعد از دو روز بحث پرحرارت از سوی مخالفان و موافقان عملی شد، کشورها را قانونا ملزم به متوقف کردن حکم اعدام نمی کند با این همه از نظر حامیان حقوق بشر همین مرحله هم نشانه تغییر جدی دیدگاه جهانی در خصوص مجازات اعدام است.

کمتر پیش می آید که هیات های ایران و آمریکا در سازمان ملل در خصوص قطعنامه ای هم نظر باشند اما موافقت با مجازات اعدام از معدود موضوع هایی است که می تواند مقامات این دو کشور را هم رای نشان بدهد.

ایران و آمریکا از جمله 52 کشوری بودند که در کنار چین، هند، سنگاپور و اغلب کشورهای مسلمان با تعلیق مجازات اعدام که با پیشنهاد ایتالیا به رای گذاشته شد، مخالفت کرده اند."

۲ نظر:

علی فتح‌اللهی گفت...

یه چیز جالب بگم و اون اینکه رهبر محافظه کارهای کانادا به شدت تلاش میکنه که بازگشت حکم اعدام رو به یکی از رئوس تبلیغلاتی در آینده تبدیل کنه که البته در کنار سایر شعارهای احمقانه دیگه که داده بود مثل تأسیس مدارس مذهبی با توجه به شکستشون در انتاریو فعلاً مسکوت مونده

میدونی تازگیا دارم به یه نتیجه میرسم که از بس احمقانه به نظر میاد خیلی این ور اون ور نمیگم و اون اینه

آینده ایران خیلی از آینده کانادا سکولارتر خواهد بود

Naser گفت...

با عرض شرمندگی به نظر من هم نتیجه گیریت درست نیست