۱۳۸۶/۸/۴

از کجا آمده ای

یکی از تفریحات سالم من این است که توی My Blog Log و Feed Burner بروم و ببینم که هر روز وبلاگمان چند نفر بیننده داشته. البته امکانات Feed Burner بسیار بیشتر از آن یکی ست و اصلا کاربرد اصلی اش در تولید feed یا - به اصطلاح دکتر مزیدی - خوراکی ست که برای سایت تان تولید می کند و بقیه می توانند از آن استفاده کنند (خوراک وبلاگ داستان کوتاه). ولی مزیتی که My Blog Log دارد (و باعث شده که وبلاگ های حرفه ای و پربیننده هم از آن استفاده کنند) این است که با سرویسی که ارائه می دهد، می توان در داخل یک وبلاگ دید که آخرین بیننده های این وبلاگ چه کسانی بوده اند و درواقع یک شبکه ی اجتماعی یا Social Network هم هست تا اعضا خودشان را معرفی کنند و با همدیگر مرتبط شوند (من اینجا هستم و مهدی اینجا). کاملترین پروفایل را من در همین My Blog Log دیده ام که می توانید اکانت اکثر Social Network هایی را که ممکن است در آنها عضو باشید، معرفی کنید (تا امروز 33 سرویس). My Blog Log را Yahoo خریده و از امروز هم رسما در آن از اکانت Yahoo استفاده می شود (به جای سرویس Yahoo! 360° که دیروز، پریروز رسما تعطیل شد و TechCrunch انداختش توی DeadPool).
یکی از امکانات هردوی اینها مشخص کردن مجراهای ورودی و خروجی وبلاگتان است؛ یعنی اینکه بیننده ها از چه طریقی وارد وبلاگتان شده اند و همین طور از وبلاگ شما کجا رفته اند. چنین آماری برای تحلیل محتوای وبلاگ جهت افزایش تعداد بیننده ها خیلی به درد می خورد. بطور معمول تنها حدود 20% خواننده های این وبلاگ بصورت مستقیم و با نیت دیدن این وبلاگ می آیند اینجا (یا از طریق تایپ آدرس و یا کلیک روی لینک آن در وبلاگ هایی که به آن لینک داده اند)؛ بقیه، یعنی حدود 80%، از طریق جستجو (اغلب در Google Search، Google Image Search و Yahoo Search) به اینجا می رسند. برایم خیلی جالب است که ببینم که جستجوی چه عبارت ها یا عکس هایی مردم را به اینجا هدایت می کند. بیشتر از همه جستجوی عبارت داستان کوتاه است که به اینجا لینک می دهد. تعدادی هم هستند که در جستجوی داستان هایی درباره ی موضوعات مختلف (دینی، معمایی، عرفانی، تاریخی و غیره) به اینجا می رسند (همین امروز یک نفر با جستجوی عبارت "داستان هایی درباره ی جمع گرایی پیامبر" آمده بود اینجا). مورد جالب جستجوی Jhumpa Lahiri عزیز و عکس هایش است (که اگر اشتباه نکنم درباره ی جومپا لاهیری فقط یک نوشته با چند عکس توی این وبلاگ داریم) که بیننده های زیادی را به اینجا می فرستد (حتا یکی شان از من پرسیده بود که این عکس ها را از کجا آورده ای؟ می خواست برای یک مقاله درباره ی جومپا لاهیری از چنین عکس هایی استفاده کند). و اما بقیه! اغلب بسیار جالبند؛ همه رقم موجود است. از حرف t گرفته تا نقشه ی هواپیمای مدل؛ از بوی پا گرفته تا کلینیک نور. و به اینها اضافه کنید تعداد کثیر جوانان همیشه در صحنه ای که در جستجوی داستانی درباره ی دختران ایرانی هستند و صد البته ترجیحا داستان های ثکثی؛ از جویندگان سینه گرفته تا لباس زیر بانوان؛ در این بین جستجو برای داستان هایی درباره ی روابط جنسی با انواع محارم به طرز عجیبی زیاد و نگران کننده است.
از شوخی گذشته My Blog Log و بخصوص Feed Burner را از دست ندهید. غیر از تفریحاتی که برایتان فراهم می کنند، بدون آنها عملا چیز زیادی درباره ی وبلاگتان نمی دانید.

هیچ نظری موجود نیست: