۱۳۸۶/۵/۱۴

در گاری چه دارید؟


طرحی نیمرخ گریبایدف به قلم پوشکین
طرح نیمرخ گریبایدف به قلم پوشکین

به راستی ستارگان هیچ سرزمینی به درخشش کشور ملالت بار ایران نیست.
الکساندر سرگیویچ گریبایدف

همیشه می دانستم که شخصیت و زندگی گریبایدف مرا به خود می خواند. اخیرا دو کتاب عالی درباره ی زندگی او به دستم آمده. اسم یکی یشان این است: دیپلماسی و قتل در تهران نوشته ی لارنس کلی و ترجمه ی عالی غلامحسین میرزا صالح.

الکساندر پوشکین در بهار سال 1829 به عزم دیدار با برادرش که در خط مخاصمه ی روس و عثمانی خدمت می کرد، در حال سفر به قفقاز بود. او به هنگام عبور از کوهستان های منطقه با منظره ای غیرعادی روبرو شد:
دو ورزاو که به یک گاری بسته شده بودند در سراشیب تند جاده ای کوهستانی پایین می رفتند. تنی چند گرجی همراه گاری راه می سپردند. از آنان پرسیدم از کجا می آیید؟
- از تهران.
- در گاری چه دارید؟
- گریباید.

دیپلماسی و قتل در تهران، لارنس کلی، ترجمه ی عالی غلامحسین میرزا صالح، نگاه معاصر، 1384

۳ نظر:

علی فتح‌اللهی گفت...

یعنی ستارگان آسمان یا زمین؟

ناشناس گفت...

مي دانيد كامنت گذاشتن براي چنين مطلب فوق العاده اي چقدر براي من سخت است؟ مطلب را مي خوانم و تصميم مي گيرم چيز درخوري بنويسم. كاري كه تقريبا به نظرم غير ممكن مي رسد. فقط هين كه عالي بود

Naser گفت...

سلام علی جان
منظور گریبایدف ستارگان آسمونه. این رو بعد از خوابی که محرک نوشتن مهمترین نوشته اش شده (بعد از بیداری از خواب) می گه. این نوشته که بیشتر به اسم مصیبت عقل توی زبان فارسی ازش یاد می شه، توی خود روسیه خیلی طرفدار داره و طی بررسی های انجام شده بیشترین تاثیر رو بین کتاب های روسی توی نوشته های بعد از خودش گذاشته و اکثر عباراتش توی زبان امروزه ی روسی تبدیل به ضرب المثل شده.

مرسی میترا جان
دیالوگ پوشکین واقعا عالیه. من هم خیلی لذت بردم ازش.