۱۳۸۹/۶/۲۰

پرتو ملایم کمیک

تغییر برای ضدغنایی‌شدن تجربه‌ای اساسی در زندگی رمان‌نویس محسوب می‌شود؛ از آنجایی که از خودش دور افتاده است، خودش را غریب حس می‌کند و شگفت‌زده است از اینکه می‌بیند دیگر آن شخصی نیست که پیش از این می‌پنداشت. بعد از این تجربه، می‌فهمد که هیچ انسانی آن کسی که فکر می‌کند نیست، که این سوءتفاهم عمومیت دارد، اساسی است و پرتو ملایم کمیک را روی تمامی افراد می‌اندازد ... این پرتو کمیک که به ناگاه کشف می‌شود، پاداش مخفیانه و ارزشمند تغییری است که در او رخ داده است.

پرده، میلان کوندرا، ترجمه‌ی کتایون شهپرزاده و آذین حسین‌زاده، نشر قطره، چاپ اول 1385

۱۲ نظر:

parissap گفت...

مي فهمم

Naser گفت...

راستش من هم مي فهمم چي مي گه ولي خيلي موافق نيستم باهاش. البته با نگاه از بيرون داشتن به خود و ديگران موافقم (هرچند كه به طرز وسوسه كننده اي اين نگاه از بيرون به نگاه از بالا سوق پيدا مي كنه).

ولي اين قضيه‌ ي كميك رو نه خيلي. درواقع من رمان شرقي كميك يادم نمي ياد. امريكاي شمالي حتما هست، امريكاي لاتين هم ايضا (بالطبع ياد صد سال تنهايي اون مي افتم). اروپا كه زياد داره (من جمله رمان هاي خود كوندرا) ولي رمان شرقي نه! كسي چيزي يادش مي‌ياد رمان شرقي اي (و نه لزوما خاور ميانه اي) رو كه پرتو ملايم كميك (و خنده) روشنش كرده باشه؟

parissap گفت...

به نظرم شب يك، شب دو بهمن فرسي تا حدودي نگاه كميك داشت. شايد آثار
ديگه اي هم باشه كه من الان حضور ذهن ندارم

nazanin گفت...

ممنون خواندنی بود ناصر جان البته من هنوز موفق به خوندن این کتاب نشدم

محمد گفت...

سلام
چه خوبه که همچو وبلاگی دارید
به وبلاگ من هم سر بزنید
البته چندان شبیه نیست
ولی شاید جالب باشه

كارگاه داستان نيم دايره گفت...

كارگاه داستان نيم دايره در نظر دارد براي يافتن علاقمنداني كه خواهان شركت در كارگاه تخصصي داستان نويسي هستند، آزمون داستان نويسي برگزار كند.
دوستاني كه در اين ازمون موفق مي شوند مي توانند در كارگاه تخصصي داستان نيم دايره شركت نمايند. در كشور ما، جايي كه بتواند داستان نويس تحويل جامعه بدهد وجود ندارد. از دوره گلشيري به اين طرف كسي تلاشي براي توليد داستان نويس نكرده است. و بيشتر كلاس ها و كارگاه هايي كه برگزار شده و مي شود در جهت توليد منتقد بوده است.
شيوه برگزاري كارگاه تخصصي داستان به گونه اي است كه دوستان حاضر در كارگاه خواهند توانست بعد از حدود 6 ماه عمل كردن به برنامه هاي كارگاه، مي توانند به راحتي داستان را از نقطه درست آغاز كنند، ترس از نوشتن را دور بريزند،‌ زاويه ديد مناسب را انتخاب كنند و ابزارشان براي نوشتن داستان تقويت شود.
دوستاني كه نمره آزمونشان بالاي 14 از 20 و يا 70 از صد باشد،‌ در كارگاه هاي تخصصي داستان شركت خواهند كرد. البته،‌ كارگاه هاي تخصصي داستان براي دوستاني كه در نشريات معتبر داستان يا مقاله چاپ كرده اند جايگاه ويژه در نظر گرفته است.
وبلاگ:‌
http://nimdayereh.persianblog.ir

سنگریزه گفت...

سلام.اول اینکه خیلی خیلی ممنون از وبلاگ مفیدتون.من ادامه ی مطلبی که ترجمه کرده بودید و درباره ی اصول داستان نویسی بود پیدا نمی کنم . در اون نویسنده ی محبوبتون طریقه ی داستان نویسی را بیان کرده بود و مطلب مربوط بود به 11.2010 فکر کنم.من چون با سرچ به اینجا رسیدم اول از اون صفحه شروع کردم و در ضمن علاقه ی من به کافکا بی حد و حصره و الان دیدم برای ورود به قسمت نظرات نقاشی ای از مجموعه یادداشت های اون گذاشتید که برایم جالب بود .دیگه زیاده عرضی نیست .

saeed گفت...

سلام
خسته نباشی

محفل قشنگی درست کردی , من که واقعا خوشم اومد
من وبلاگمو دوباره راه انداختم , می خواستم ببینم حاضری تبادل لینک کنیم ؟

اگه حاضر بودی منو تو لینکات به اسم"داستان کوناه" بزارو یه پیغام به من بده

به امید موغقیت های روز افزون
با تشکر[گل]

www.ageofliterature.com

saeed گفت...

سلام
خسته نباشی

محفل قشنگی درست کردی , من که واقعا خوشم اومد
من وبلاگمو دوباره راه انداختم , می خواستم ببینم حاضری تبادل لینک کنیم ؟

اگه حاضر بودی منو تو لینکات به اسم"داستان کوناه" بزارو یه پیغام به من بده

به امید موغقیت های روز افزون
با تشکر[گل]

www.ageofliterature.blogfa.com

گل نوشته ها گفت...

سلام
من هم توی زمینه ی داستان کوتاه کار می کنم خوشحال میشم بهم سر بزنی .اگه بتبادل لینک هم بکنیم که چه بهتر.

arman گفت...

سلام. وبلاگ خوبی دارید من هم یک دونه معمولی شو دارم اگر دوست داشتین بهش سر بزنین باعث خوشحالیه
http://ittp.blogfa.com


با تشکر

آرمان

patogheadabi گفت...

به روز شدیم

"تعطیلات آخر هفته ی یک فصل سرد"

دعوتید به خوانش و نقد