۱۳۸۶/۲/۱

وردی که بره ها می خوانند

یه رمان خوب ِ ایرانی که می شه یه نفس خوندش. منم یه نفس خوندمش. بسیار دلنشین بود برای من. اگه بخوام تکه های جالبش رو بذارم اینجا احتمالا باید همه اش رو کپی می کردم و قطعا صدای نویسنده در می اومد. پس فعلا از قید تکه های جالبش می گذریم. ولی چند شباهت داشت با بعضی ها و بعضی کارها که برام جالب بود. اول اینکه این رمان تقدیم شده به مادر ِ نویسنده که ظاهرا در انتظار دیدار فرزندش مرده. دقیقا عین مادر عباس معروفی. و البته خیلی از قسمت های متن هم شبیه بود به حس و حال نوشته های معروفی که مورد علاقه ی منند. جدا از اینکه رضا قاسمی سعی می کنه که با وارد کردن طنز به داستان از زیادی احساساتی شدنش پرهیز کنه(اشاره به یادداشتهای خود نویسنده درباره ی این رمان). شباهت دوم در قسمتی از فضای وقوع داستانه. این رمان چند محور در محدوده های جغرافیایی مختلفی اتفاق می افته. بخشی از اون که به کودکی و نوجوانی راوی می پردازه در شهری است که اگر چه از آن به وضوح نامی برده نشده، اما شباهت بسیاری دارد به مکان رمان ِ چراغها را من خاموش می کنم(حتما می دونید که چند وقته دیگه بهش اجازه ی چاپ ندادند.)
---
و در آخر بازم جای شکرش باقیه که دو سه سالی یه بار یه کاری از قاسمی یا معروفی یا ... در می آد و الا باید قید ادبیات ایرانی رو می زدیم.(در همین رابطه مطلبی از عرض حال)
---
راستی رمان رو می تونید از اینجا بردارید.

۵ نظر:

parissa گفت...

ولی من تا اینجایی که خوندم
کمتر از بقیه کارهای قاسمی دوست داشتم
البته به استثنای شال هلنا که کنایه خیلی زیبایی بود

Mehdi گفت...

این که من اینو بیشتر دوست داشتم یا تو اونو نظر شخصی ِ هر کسیه. من از این کارش(مثل بقیه ی کارهاش) بسیار لذت بردم البته بیشتر به لحاظ احساسی بودنش و شاید غم انگیز بودنش. البته پیرو گپ ِ اس ام اسی که می گفتی همنوایی ِ شبانه... کار قویتره، منم فکر می کنم که همینطوره ولی برای من احساس این کار لذت ِ خودش رو داره و البته همنوایی رو هم بسیار دوست دارم و می پسندم.

ناشناس گفت...

salam naser jan
age matne in roman ro dari mishe baraye man e mail koni ke man bekhoonam .mamnoon misham refigh!

Mehdi گفت...

کاوه جان سلام
من فایل رو دارم ولی ایمیلت رو ندارم اگه بگی برات می فرستم.
توضیح: این پست رو من گذاشتم،گفتم شاید ناصر کامنتها رو نخونه و فایل گیرت نیاد.

ناشناس گفت...

vase manam mifresti?mrc
lotfan man kheyli gashtam tu net az har kiam porsidam nadare
kakach_2006@yahoo.com
mrc bazam